Vores Yngel logo
VoresYngel.dk VoresYngel.dk

Body Pump?

Kære Nanna Jeg har et spørgsmål vedr. styrketræning ala Body Pump under graviditeten. Jeg har termin i slut september, og er derfor nu i 14. graviditetsuge. Inden jeg blev gravid dyrkede jeg Body Pump 1-2 gange ugentligt og ofte også styrketræning i maskiner en gang oveni. Nu hvor jeg er gravid, er jeg nervøs for om det belaster kroppen for meget at fortsætte med Body Pump? Specielt tænker jeg om squat og lunches med vægtstangen liggende på skuldrene bliver for hårdt? Min max-vægt i squat ligger på 17-18kg og et squat-track varer typisk 4-5 minutter. Jeg er selvfølgelig opmærksom på hvordan min krop reagerer, og har ikke umiddelbart haft smerter under Body Pump - kan dog mærke at jeg skal være mere opmærksom på at holde min core mere stabil. Er det bedre udelukkende at lave styrketræne i maskiner, eller kan jeg fortsætte med Pump? På forhånd tak for svar.

Besvarelse:

Styrketræning

Under en graviditet anbefales det faktisk at styrketræne. Det anbefales at lade det meste af træningen foregå i maskiner, hvor kroppen arbejder mere kontrolleret, i hensigtsmæssige kropspositioner og med tilpassede belastninger, så overbelastning undgåes. Løft over hovedet er ikke så hensigtsmæssigt, da det giver en stor belastning mod bækkenbund og livmoderhals, så jeg tænker, at du skal undgå body pump og erstatte det med andet styrketræning for at undgå overbelastning.
Generelt er anbefalingen, at du skal have det godt, imens du træner og at du også bagefter er velbefindende.

Nanna Bergmann
Jordemoder

Besvar

Del denne side med dine venner:

© 2017 - VoresYngel.dk IvS
CVR 37240540
FutulogiQ
info@VoresYngel.dk