Vores Yngel logo
VoresYngel.dk VoresYngel.dk

Bækkenbundsøvelser

Bækkenbundsøvelser er utrolig vigtige at du laver både under graviditet, men også efter fødslen. Din bækkebund bliver belastet godt igennem graviditeten af barnet og under selve fødslen bliver bækkenbundsmusklerne forlænget. Bækkenbundsmusklerne er muskler ligesom alle andre, de skal trænes eller bliver de slappe. Og da de er ret belastet under en graviditet, så er det ekstra vigtigt at du træner dem. Hvis ikke du får dem trænet, så kan risikere at du ikke kan lukke for urinrøret og endetarm og derfor vil du i værste fald ikke kunne kontrollere at tisse og prutte. Udover dette kan du senere i dit liv risikere nedsynkning af underlivsorganerne. Derfor lav de bækkenbundsøvelser! Gør det til en vane at når du laver mad, så laver du knibeøvelser, når du børster tænder, så laver du knibeøvelser, når du ligger på sofaen, så laver du knibeøvelser osv.

Du vil opleve efter fødslen at du godt kan være lidt øm, da du måske er blevet syet, så tager du den selvfølgelig med ro, men det er bedst at komme i gang hurtigt efter fødslen. Du skal helst lave dem hver dag også under graviditeten. Lav mellem 10-20 knib ved 10 sek. varighed og hold 10 sek. pause imellem – efter fødslen vil du hurtigt føle dig træt, men hav tålmodighed. Det er en god idé at forsøge at lave dem mens du er aktiv også. Fx når du løfter noget op, nyser eller træner.

Se video her hvordan du kan træne bækkenbund.


(2) Like

Del denne side med dine venner:

© 2017 - VoresYngel.dk IvS
CVR 37240540
FutulogiQ
info@VoresYngel.dk