Vores Yngel logo
VoresYngel.dk VoresYngel.dk
Sundhedsstyrelsen: Anbefalinger for fysisk aktivitet til småbørn

Sundhedsstyrelsen: Anbefalinger for fysisk aktivitet til småbørn

”Små børn skal hoppe, lege og tumle så meget som muligt”. Sådan står det på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, sst.dk, pr. 27. januar, 2016. Det er første gang, at Sundhedsstyrelsen har lavet anbefalinger for fysisk aktivitet for de helt små børn, nemlig de 0-4 årige. Overordnet set skal anbefalingerne ”skabe mulighed for, at de små (børn) kan bevæge sig så meget som muligt” (sst.dk, red.)

Anbefalingerne om fysisk aktivitet til små børn er delt op i to dele:

1. Anbefalinger for fysisk aktivitet – børn under et år
2. Anbefalinger for fysisk aktivitet – børn et til fire år

Anbefalingerne for fysisk aktivitet for børn under et år:
- Lad dit barn ligge på maven så ofte, som det er muligt, i dets vågne timer. Barnet styrker ryg og armmuskler i denne stilling.
- Sørg for, at barnet bevæger sig på mange forskellige måder i løbet af dagen. Barnet lærer kroppen at kende ved at blive 'aktiveret' igennem leg, fx ved at gribe ud efter ting.
- Sørg for, at barnet er så mobilt som muligt. Undgå så vidt muligt skråstol og høj stol i længere tid, end det er nødvendigt. Barnet skal kunne bevæge sig så frit så muligt så meget som muligt.

HVORDAN:

Al bevægelse, der blandt andet tager udgangspunkt i leg og samvær, medregnes som fysisk aktivitet. Barnet kan eksempelvis; ligge på maven; hoppe på skødet; rejse sig op ved møbler; gå til babysvømning og -rytmik; lege tumlelege med voksne; og gå med støtte fra forældre.

Find flere eksempler på fysisk aktivitet for de helt små på sst.dk.

Anbefalinger for fysisk aktivitet for børn mellem et og fire år:
- Sørg for at barnet er aktivt på forskellige måder i løbet af dagen. De motoriske færdigheder bliver styrket, når barnet laver nye bevægelser.
- Sørg for, at barnet kan bevæge sig frit mest muligt. Høj stol og klapvogn skal kun bruges, når det er nødvendigt.
- Begræns mængden af skærmtid. For meget skærmtid, som eksempelvis TV, computer og iPad, kan påvirke barnets trivsel i en negativ og inaktiv retning. Barnet skal bevæge sig mest muligt i løbet af en dag, men pauser er naturligvis nødvendige, og her er skærmtid OK.

HVORDAN:

Eksempler på fysisk aktivitet for barnet mellem et og fire år kan være: at kravle, hoppe, løbe, danse, gynge og klatre; indendørsleg i form af tumlelege og bevægelse til musik; udendørsleg i form af leg på legeplads, i naturen og haven/gården; boldlege; svømning; gymnastik og rytmik; samt gang, løbehjul, løbecykel og cykling.

Find flere idéer til fysisk aktivitet for barnet mellem et og fire år på sst.dk.

Har du gode fif til andre måder at bevæge sig på, er du velkommen til at skrive i kommentarfeltet.


En opfordring til god leg og god motion skal det lyde herfra!






Kilde:
sst.dk (Sundhedsstyrelsen's hjemmeside)

(1) Like

Af: AnneRyeAndersson (Mere fra denne)

Skriv kommentar

Besvar

Del denne side med dine venner:

© 2017 - VoresYngel.dk IvS
CVR 37240540
FutulogiQ
info@VoresYngel.dk